Den evige drøm om jackpot i Kina
I 1800-tallet drømte de britiske tekstilfabrikanter om, at den kinesiske mode ville diktere kjortler, som var bare en inch længere. Sikke summer, de så ville kunne tjene i Kina!
Problemet var bare, at kineserne ikke var interesseret i at handle med briterne. De ville slet ikke have det grove og usle klæde, som man lavede i England dengang.
Men vestlige forretningsmænd har holdt fast i denne drøm, og den har ikke ændret sig stort den dag i dag. Coca-Cola har forstået at komme ind på markedet så godt og grundigt, at det i et almindeligt kinesisk supermarked kan være svært at finde lokalt producerede sodavand. Men det er virkelig svært at nå dertil.
På siden her vil jeg på et tidspunkt lægge nogle af de erhvervshistorier, som jeg lavede i Kina i tiden 2003-2009. I mellemtiden kan du læse om den seneste af flere bratte opvågninger, som danske virksomheder har haft på det kinesiske marked. Men mon ikke de falder hen i henførte drømmerier igen?
Gert Holmgaard Nielsen