Myndighederne tavse om anholdelse
af kendt kinesisk provokunstner

Ai Weiwei er meget kendt i udlandet, og anholdelsen af ham kan derfor tolkes som, at myndighederne nu føler sig alvorligt usikre oven på den mellemøstlige Jasminrevolution. (Foto fra Wikipedia)
Den kinesiske provokunstner Ai Weiwei er blevet anholdt af kinesisk politi, uden at hverken hans hustru eller hans ansatte er blevet informeret om hvorfor.
Ai Weiwei er blandt de seneste og allermest prominente, som er blevet anholdt, siden den kinesiske version af Jasminrevolutionen brød ud sidst i februar. Han er formentlig ikke så kendt i den kinesiske offentlighed, men i Vesten regnes han for en stor og meget moderne avantgardekunstner.
Dertil kommer, at Ai Weiwei har brugt sin position og ikke mindst de moderne it-medier som blandt andet Twitter til at udbrede sine kritiske holdninger til den kinesiske regering.
På kant med myndighederne
Så sent som i sidste måned, rev myndighederne hans nybyggede million-atelier i et særligt kunstdistrikt Shanghai ned. Begrundelsen var, at byggeriet ikke havde fået de nødvendige tilladelser. Ai Weiwei fastholder, at alle papirer var på plads, og at det endda var de lokale myndigheder, som ønskede, at han skulle bygge der.
Ai Weiwei begyndte i 1978 at studere på Beijings Filmakademi sammen med senere verdensberømte kinesiske instruktører som Chen Kaige og Zhang Yimou, men hans karriere tog en helt anden kurs. Han blev tidligt involveret i avantgarde-kunst, og fra 1981 til 1993 boede han i USA, hvor han udviklede sin kunst betydeligt.

"Fuglereden" er delvist udtænkt af Ai Weiwei, men han tog afstand fra den som politisk symbol allerede før åbningen af OL i 2008. Beijing, 2006. (Foto: Gert Holmgaard Nielsen)
Fra slutningen af 1990′erne lod han sig opsluge af arkitektur, og det medførte blandt andet, at han blev tilknyttet det schweitziske arkitektfirma Herzog & de Meuron som kunstnerisk konsulent på firmaets bud på et kinesisk national-stadion til De Olympiske Lege i 2008. Budet, Fuglereden, blev antaget med begejstring, og blev rost verden over for sit unikke design.
Ai Weiwei selv var mindre begejstret. Han var interesseret i designet men var led ved hele det politiske spil omkring OL. I dag tager han afstand fra Fuglereden. Allerede før OL var han åbenlyst kritisk, og han langede også ud efter Steven Spielberg og Zhang Yimou, som sammen skulle stå for OL-åbningsceremoniens show. Spielberg trak sig.
I karambolage med politiet
Tre måneder før åbningen af OL blev Sichuan ramt af et kraftigt jordskælv. Byen Wenquan blev hårdt ramt, og i alt omkring 70.000 mennesker døde. Blandt de døde var tusinder af skoleelever, som sad midt i undervisningen, da jordskælvet skete.

Under et ophold i Tyskland blev Ai Weiwei opereret for en blodansamling i hovedet, efter at han var blevet banket af kinesisk politi. (Foto fra hans twitter-konto)
Deres skolebygninger skulle have været jordskælvssikre, men det viste det sig nu, at de ikke var. Forældre til børnene begyndte at komme med beskyldninger om korruption. Hvem havde taget de penge, som skulle have været brugt på at sikre skolebygningerne? Spørgsmålet var for pinagtigt for myndighederne – især så kort tid før OL – og man lukkede munden på forældrene.
Ai Weiwei gav sig til at registrere navnene på alle de døde elever, som han kunne, og i april 2009 blev de 5.385 navne, som han havde fundet, offentliggjort på hans hjemmeside. Den blev kort efter lukket. Et halvt år senere blev han banket af politiet i Chongqing, da han forsøgte at vidne i retssagen mod talsmanden for de døde børns forældre, Tan Zuoren. Han blev kvæstet så alvorligt i hovedet, at han måtte gennemgå en operation under et ophold i Tyskland.
Den seneste kontrovers med politiet synes mest at være en sikkerhedsforanstaltning fra myndighedernes side. De ønsker at få fuldstændig kontrol med alle personer, som kunne tænkes at støtte den kinesiske og indtil nu meget svage Jasminrevolution.
Ai Weiwei fortæller på engelsk om sit syn på det moderne Kina i dette indslag
fra april sidste år. Den omtalte udstilling i Tate Moderns turbinehal i London kan
du stadig nå at se. Den lukker ikke før den 2. maj – altså om knap en måned.
Gert Holmgaard Nielsen