Dansk business i Kina på kinesisk
Simon Lichtenberg er en af de danske for-retningsfolk i Kina, som har Kina og kine-serne mest under huden. Han har boet derude siden 1993, taler flydende kine-sisk (og det er der virkelig ikke mange, der ellers gør), og kan derfor tale direkte med manden på gulvet på sin møbelfabrik i Shanghai, Trayton. Hans forretning har ifølge ham selv en omsætning på en halv milliard kroner om året.
P1 Business har talt med den succes-fulde og fremadstræbende forretnings-mand om, hvordan han har klaret sig så godt, som han har. I samtalen kommer værten Solveig Bjørnestad ind på Simon Lichtenbergs forhold til Tvind, hvor han er medlem af lærergruppen, og prøver at finde, om der er en sammenhæng mellem Tvind og Lichten-bergs succes.
Bjørnestad prøver også at spørge ind til, hvorfor Lichtenbergs firma, Trayton, er registreret i skattelyet Isle of Man. “Dansk business” i overskriften her skal dermed i virkeligheden kun forstås som, at lederen af foretagenet er dansk, virksomheden er ikke.
Selv mødte jeg Simon Lichtenberg i Shanghai i november 2006, hvor jeg interviewede ham til det nu hedengangne ugeblad Fokus. Jeg lavede to artikler, hvoraf artiklen “Dus med direktøren” blev bragt. Den handler om, hvordan Lichtenberg bed sig fast på det kinesiske marked (også dengang fortalte han, at omsætningen lå på en halv milliard kroner).
Den anden artikel, som bærer titlen “Tungen lige i munden,” handler om hans planer om at gå fra at sælge luksusmøbler i Kina til også at sælge møbler til alminde-lige middelklassekinesere. Jeg har ikke siden hørt, hvordan det er gået med den plan.
Uanset hans forhold til Tvind er Simon Lichtenberg en bemærkelsesværdig forretnings-mand, der fungerer helt på lige fod med befolkningen i et meget fremmed land med en meget fremmed kultur.
Lyt i øvrigt også til P1 Business’ udgave fra for tre uger siden. Det handler om den kinesiske udfordring til de danske virksomheder. Hvordan overlever vi konkurrencen, når Kina kan overtage både produktion, design og inovation, og gøre det hele meget billigere og lige så godt? Programmet giver bud fra danske forretningsfolk i Kina.
Gert Holmgaard Nielsen